Sunday 14 February 2016

SAAT DIKECEWAKAN

Siapa dalam hidup tak pernah rasa kecewa kan. Pasti akan rasa perasaan tu. Sakit sangat. Pedih sangat. Lagi - lagi apabila apa yang kita idamkan, yang kita nak sangat tak dapat. Rasa macam dunia dah kiamat. Rasa macam langit dah runtuh.

Pernah tak alami rasa tu? Pernah tak air mata tu mengalir gara - gara kecewa?
Come on! Itulah hidup. Semua orang akan rasa.

Kenapa ia jadi? Apa hikmahnya rasa sakit tu? Kenapa tak semua yang kita nak, kita terus dapat? Allah tak sayang kita ke? Takdir tu zalim ke?

Allahuakbar. Kalau pernah terfikir macam tu, istigfar banyak - banyak. Duhai hati - hati yang kecewa, sesungguh Allah tak pernah menzalimi hambaNya

Pasti akan ada hikmah. Mungkin cinta kita pada si dia lebih dari cinta kita kepada yang menciptakan si dia. Kita lalai. Kita alpa. Kita mencintai pasangan lebih dari kita cintakan Allah. Jadi Allah uji kita. Untuk buat kita kembali.

Mungkin si dia bukan yang terbaik. Si dia buat kita makin jauh dari Allah, dari keluarga. Bawa kita jauh dari syurgaNya. Allah sayang kita lebih lagi,Dia taknak kita hanyut. Jadi Allah jauhkan dia dari kita.

Mungkin juga Allah nak didik kita supaya belajar makna syukur, redha dan cekal. Supaya hati ni tak pernah goyah setiap kali diuji. Supaya jiwa ini makin kental saat dugaan makin membesar.

Allahuakbar. Perancangan Allah itu lebih indah. Percaya janjiNya. Dia takkan menzalimi hambaNya.

AJ - 15.02.2016


No comments:

Post a Comment

Tekanan

Pagi semua. Hai, arini mood swing sikit. Bebel lain dari selalu boleh tak? Pagi pagi lagi keknis dah stress tau. Tekanan sebenarnya kerja ...